Aktualitások

Mi volt 2017 legkreatívabb reklámmegoldása?
Ahogy a korábbi években megszokhattátok, idén is...
2017 legnagyobb reklámbukásai
Idén sem maradtunk megbotránkoztató, morbid és...
Összegyűjtöttük 2013 legjobb print hirdetéseit
Milyen a jó hirdetés? Mindig is fontosnak számított...

Tudta-e?

A Facebook siker titka.

2013 januárjában jelent meg Mark Zuckerberg félig életrajzi könyve „Think like Zuck” címmel, mely egyrészt eddigi életpályáját foglalja össze, másrészt szakmai tanácsokat is ad azok számára, akik úgy hiszik, az üzletember sikere gondolkodásában rejlik.

 

Ön szerint milyen ízű a piros?

Csomagolásformákról és színekről készített kutatást a Budapesti Corvinus Egyetem tanáraiból és hallgatóiból álló csoport.

A Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) kutatócsoportja arra volt kíváncsi, hogy hogyan hat hazánkban a fogyasztói döntéshozatalra a csomagolások színe, mintája és formája, illetve hogy milyen marketingfunkciókat dölt(het) be bizonyos termékek külső megjelenése.

A BCE Marketing és Média Intézetének munkatársaiból álló kutatócsoport egy korábbi kutatásból indult ki, melynek konklúziója az volt, hogy a fogyasztók 70%-a bár a termékekkel kapcsolatban konkrét elképzeléssel lép be a boltba, de csupán a helyszínen határoz arról, hogy milyen márkájú árut vesz meg. Az előzetes kutatásból az is kiderült, hogy a vevő a választott termék mellett sokszor nem minőségi, hanem esztétikai alapon dönt; tehát egyszerűen azt veszi meg, amelyik jobban tetszik neki. Ezen információk alapján pedig a BCE kutatócsoportja úgy gondolta, hogy a csomagolások egyre nagyobb szerepet töltenek be a marketingtevékenység kialakításában, és érdemes lenne egy átfogóbb vizsgálatot végezni a témában, így tehát két kutatási tervet csináltak: az első kutatás a csomagolások színét, míg a második a formájukat vizsgálta.



Milyen ízű a sárga?


A színekkel kapcsolatos kutatásban a fókuszcsoportnak kék, piros és sárga papírba csomagolt csokoládébonbonokról tettek fel kérdéseket. A válaszokból kiderült, hogy a kék színű csomagolást a megkérdezettek egyértelműen a kókuszos vagy étcsokoládés ízesítéssel (42%), a piros színt a mogyorós ízesítéssel (39%) párosították, a sárga esetében azonban nem született határozott válasz, a többség nem tudott ízt párosítani a sárga csomagolású csokoládébonbonokhoz. Ezután rákérdeztek fordítva is a színek és a csokoládé közötti összefüggésekre, így tehát azt kellett megtippelniük a megkérdezetteknek, hogy szerintük milyen színű lehet egy adott ízű csokoládé. Ezek alapján a tejcsokoládét a legtöbben kékkel (58%), az étcsokoládét barnával (37%), míg a fehér csokoládét nem meglepő módon a fehérrel (35%) azonosították.

Ezek alapján a BCE kutatói arra jutottak, hogy a csomagolások színe meghatározó marketingfunkciókkal bír, hiszen a válaszadók egyértelműen a piaci színjelölésekkel párosították a csokoládé ízeket, és fordítva.



Gömbölyded vagy szögletes?

A formákra vonatkozó kutatást ásványvizes palackok segítségével végezte a kutatócsoport, tizenkét darab ásványvizes palack sematikus ábráját mutatták meg a fókuszcsoportnak. Az ábrák természetesen nem tartalmazták az ásványvizek márkaneveit, tehát hacsak nem ismerte fel a megkérdezett a forma alapján a bard-et, nem lehetett részlehajló. A kerekebb formák közül a Nestlé Aquarel, Mizse, Theodora, Visegrádi ásványvíz szerepeltek az ábrán, míg a szögletesebb formákat többek között a Naturaqua, Evian és a Jana képviselték. A válaszadók legnagyobb százaléka a Theodora ásványvíz palackjának formáját tartotta személyes kedvencének, ami azért érdekes, mert amikor az ásványvízmárkákról kérdezték őket, akkor csupán 10% mondta azt, hogy a Theodora ásványvíz ízét szereti a legjobban.

Másodikként végzett a kutatásban a Naturaqua formája, harmadikként a Mizse, ám a palackformát tekintve dobogós helyezettek már nem szerepeltek ugyanilyen jól, mikor a palackban lévő víz ízét kellett osztályozni. A legérdekesebb azonban, hogy a fókuszcsoport által legkedveltebb ásványvíz a Szentkirályi lett, ezt a megkérdezettek közel 20%-a naponta fogyasztja, azonban csupán 4.5% tartja a palack formáját a kedvenc formájának. A kutatók szerint ez a forma jellegtelenségével magyarázható. A kutatók a felmérés alapján arra jutottak, hogy a különlegesebb formák sokkal jobban szerepeltek a vakteszteken, mivel azoknak nagyobb a figyelemfelkeltő hatása, így az extrémebb palackok több voksot is gyűjtöttek be a megkérdezettek körében.

A kutatásból tehát jól látszik, hogy érdemes figyelni a külcsínre, és marketingeszközként tekinteni a külső borításra, hiszen a csomagolással találkozik a vásárló először és utoljára, mielőtt az adott terméket megvenné, így döntő szerepe lehet abban, hogy mi kerül a vevő kosarába.
 

Kazár Olívia
(reklámipar)

Facebook
rollup banner, standard rollup, premium rollup, X, L és I alakú bannerek, kínáló pult, promóciós pult, kóstoltató pult, sajtófal, popup, zászlók, beachflag, megállító tábla, plakát, prospektustartó, kiállítási eszközök, kiállítási installációk, standard POS eszközök, eladáshelyi reklámeszközök, promóciós eszközök, mobil displayek, hordozható prezentációs eszközök, információs pult, digitális nyomtatás
© 2012. Bee Display.